Fotboll

Träna hemma – tidseffektivt och billigt

Att träna för att må bra eller för att komma i form behöver inte vara dyrt och krångligt. Alla människor mår bra av att träna och den viktigaste träningen är den som faktiskt blir av. Att välja att träna hemma istället för på till exempel ett gym blir allt vanligare. Det ger möjlighet att få till ett träningspass som får upp pulsen och får dig svettig men där du slipper tiden det tar att ta dig till och från gymmet. Träningen blir därmed av eftersom den tar en halvtimme istället för två timmar.

Det bästa redskapet för att träna hemma och som är både billigt, effektivt och säkert är din egen kropp. Några investeringar som kan vara bra att göra för att få till en effektiv träning hemma är att köpa några hantlar, en kettlebell, en yogamatta och ett gummiband. Dessa redskap finns att köpa på många olika ställen och är oftast inte särskilt dyra. Om du vill mäta hur mycket du rör på dig är ett aktivitetsarmband ett bra inköp. Bärbar teknologi i form av aktivitetsarmband och träningsklockor är fortsatt en av de hetaste träningstrenderna i världen. Med ett aktivitetsarmband köpt hos eStore kan du om du vill, jämföra dina resultat med andra eller enbart föra enskild statistik. De säljer även armband till din smartphone att använda vid löprundan eller promenaden samt träningskläder.

Det finns en mängd olika träningsappar du kan ladda ner till din smartphone gratis. Det finns appar med träningsprogram, appar som följer och mäter dina träningsrundor via GPS och ger dig tid, distans och hastighet, appar med yogaövningar, etc. På Youtube finns det hur många instruktionsvideor som helst, och det är helt gratis. På SVT play hittar du bland annat 21 övningar som får dig att komma igång med träningen hemma. Det är ett träningsprogram för axlar, rygg, rumpa, ben och bål. Om du vill träna tillsammans med en vän kan ni köra ett gemensamt träningspass från Youtube hemma i vardagsrummet framför tvn.

En av de största träningstrenderna de senaste åren är HIIT. HIIT står för högintensiv intervallträning och går ut på att träna intensivt under en kort period. Passen är oftast inte längre än cirka 30 minuter. Det är alltså en träningsform som i princip alla har tid att hinna med även i en stressig vardag. Du väljer själv vilka övningar du vill göra och sätter ihop ett program som passar dig. Med HIIT kan du träna kondition, spänst och styrka. Du kan göra det var som helst; inomhus, utomhus, på ett gym eller hemma och du behöver inga andra redskap än din egen kropp om du inte vill. Ett HIIT-pass kan bestå av att du gör en övning i 30 sekunder, sedan vilar du i 15 sekunder, gör en ny övning i 30 sekunder och så vidare. Ett annat alternativ är att köra ett pass med ett visst antal repetitioner istället för att köra på tid. Gör till exempel 10 squats, vila, gör 10 walking lunges, vila, gör 5 burpees, vila, gör 10 armhävningar, vila och så kör du hela programmet 5 gånger.