Fotboll

Kom igång – anmäl dig till ett lopp

Om du blir inspirerad av atleterna som håller på med triathlon och skulle vilja börja tävla själv, är ett tips att anmäla dig till ett lopp. I triathlon ingår tre grenar, simning, cykling och löpning, och om du inte tävlat innan kan det kännas för stort att börja med ett helt triathon. Du kan istället börja med ett cykellopp eller ett löplopp. Om du är seriös i din satsning på triathlon, bör du självklart träna alla tre grenarna och hitta tävlingar att utmana dig i.

Vilken tävling?

Vilken tävling som du ska börja med beror självklart på din nivå. Om du aldrig tävlat förut kan du ställa upp i Vårruset eller Blodomloppet, tio kilometer. Helst både. Genom att anmäla dig till ett lopp har du tagit det första steget för att förverkliga din dröm. Ett lopp på bara tio kilometers löpning kan kännas lite i jämförelse med vad atleterna inom triathlon presterar, men alla resor börjar med ett steg. Även de skickligaste började med mindre tävlingar. Om du är vältränad kan du satsa på Göteborgsvarvet eller Lidingöloppet. Om du cyklat mycket och har en bra cykel finns Vätternrundan – bara 30 mil!

Det viktigaste är att du tar första steget, för annars blir det aldrig av. Det roliga i att börja tävla och delta i lopp, är att det också kan ta dig utomlands. Om du börjar löpträna för ett triathlon, men aldrig deltar i ett riktigt triathlon, så kan det ändå ta dig till Berlin eller London för ett evenemang. Ta första klivet och se sedan var du hamnar.

Planering

För att genomföra ett lopp krävs mycket planering, både vad det gäller träning och kost. Du behöver också bra utrusting, som skor, löpar- eller cykelthights, bra sportjackor att träna i och vattenflaskor. Ett tips är att köpa snygga vattenflaskor med tryck – då blir det lätt att känna igen din egen vattenflaska. Det finns många tidningar och sajter som erbjuder träningsplaner. Det kan vara klokt att sätta sig ner och studera dem noggrant. Det är väldigt lätt att träna för mycket, vilket leder till att kroppen inte hinner med och skador uppstår. Välj sedan om du ska göra upp en egen träningsplan, använda någon annans eller göra en kombination som passar just dig. Det är inte alltid möjligt att fullfölja en annans träningsplan för jobb och studier.

Det är inte bara träningen som du behöver tänka på utan också kosten. För att prestera behöver du både protein, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler. Du hittar protein i kött, ägg, mejeriprodukter, baljväxter, fisk och kyckling. Dina muskler behöver protein så det kan vara bra att ta en äggsmörgås som mellanmål. Kolhydrater finns i pasta, potatis och bröd – åt långsamma kolhydrater som finns i grovt bröd och fiberberikade pasta. Kroppen behöver också mycket frukt och grönt samt vätska. Tänk på att dricka under hela dagen så att du inte blir uttorkad.