Triathlon

Cykling

Cykling är en sport som passar de flesta. man lär sig det oftast som barn och som man brukar säga; Har man en gång lärt sig cykla så sitter det i hela livet! Precis så är det, och det som är så bra med cykling är just att det kan genomföras av alla, det är skonsamt mot kroppen och det tar dig från A till B betydligt snabbare än fötterna. Cykling räknas som en skonsam träningsform och rekommenderas som motionsform för de som har problem med övervikt eller trasiga knän.

Cykling ger flöde i hela kroppen, och utför man träningen regelbundet kommer det att ge fina hälsovinster. Cykling är väldigt trevligt att göra ute i naturen då du både får motion, frisk luft och en naturupplevelse. Vintertid är det dock inte lika trevligt med kyla, snö och halka. Då kan man utför träningen på gym. De flesta gym har idag motionscyklar i olika modeller och många klubbar erbjuder även spinning i olika varianter. Hälsovinster man kan uppnå med cykling är bättre kondition, lugnare andning på sikt och hjärtat blir starkare. Rörligheten i kroppen förbättras och dras du med övervikt kan även den minska.

Alla muskler i underkroppen får sig ett rejält pass av cykling så för att det ska bli optimalt bör du utföra någon slags fysisk aktivitet med överkroppen också. Det kan vara rodd som är en bra övning där hela kroppen får jobba. Genom att kroppen bygger upp ett fint nät av blodkärl i de muskler som utsätts för ansträngningen så förbättras blodcirkulationen. Att blodcirkulationen ökar innebär också att slaggprodukter i form av mjölksyra och döda celler transporteras bort bättre.

Cykling är som vi sa tidigare väldigt skonsam träning och något som också är positivt är att immunförsvaret förbättras. Om man skulle jämföra cykling med exempelvis löpning eller simning så ligger det bra till vad det gäller träning för hjärta och kärl. Man bör dock komplettera cyklingen med bål-träning och stretch.