Fotboll

Herrfotboll

Herrfotboll förknippas ofta med elitfotboll, och att nå hela vägen och efterträda Zlatan är en dröm de allra flesta pojkar har som börjar spela fotboll. Att kämpa för att komma dit är helt klart något man ska pröva om man känner att man vill, men når man inte enda fram så har man åtminstone fått en frisk, vältränad och välmående kropp, och kanske en massa nya vänner.

För att lyckas som fotbollsspelare behöver man börja med att bygga upp en stark kropp, och det gör man framför allt genom att ge kroppen bra bränsle, d.v.s. rätt kost. Att äta allsidigt på fasta tider, dricka rikligt med vatten samt se till att de man faktiskt stoppar i sig har näringstäthet. Proteiner, kolhydrater och fett i en bra blandning. Undvik i möjligaste mån hel och halvfabrikat. Detta av den enkla anledningen att du får i dig mycket skräp via skräpmat. Självklart är det inte bra med socker, läsk, ketchup, saft och vitt bröd.

Att sova på regelbundna tider, och vila ordentligt är A och O för att bli stark och vältränad. Träningen bryter ner kroppen och musklerna för att kosten, d.v.s. byggmaterialet sedan ska kunna bygga en stark och muskulös kropp under vilan. Något du bör undvika för att få en bra sömn är all skärmtid strax innan du ska sova.

När du börjar bygga en stark kropp är det väldigt viktigt att du först och främst bygger bålstyrka, d.v.s. mage och rygg. är du inte stabil i bålen kommer resten av kroppen ta stryk av alla påfrestningar du utsätts för som fotbollsspelare. Att bygga upp en stark och smidig kropp är målet, och därför ska du undvika tunga vikter som bara gör dig tung, orörlig och långsam.

Som fotbollsspelare behöver du vara snabb och explosiv, och då passar intervall träning bra. Snabba korta löpsträckor, men även boxjumps och burnes är bra övningar.

Att lära sig läsa av spelet så man slipper springa på bollar hela tiden är en bra övning, så jobba på att öka din spelförståelse.

Att träna rörlighet är också viktigt, men eftersom man är olika rörliga är det bra att själv ta reda på var det brister hos just dig, och sedan hitta övningar som ökar upp din rörlighet. Ett bra tips är att ta reda på dina svagheter inom fotbollen. Detta kan du göra genom att själv skriva listor på det du behöver bli bättre på, samt prata med din tränare som säkert kan ge dig feedback på din träning. Sätt sedan ihop träningsprogram som du gör på egen hand utöver din fotbollsträning.

Att spela med jämnåriga eller jämn-duktiga kommer att utveckla dig mest som fotbollsspelare. Sedan gäller det att välja ett lag där du får kompisar, hittar spelglädje och med tränare som ser dig.