Friidrott

Skador inom friidrott

Risken för skador inom friidrott är kanske större än man tror, och förekommer oftast under träningen. Skador drabbar både yngre och äldre ungefär lika mycket, och genomsnittet är att alla som tränar skadar sig ungefär en gång om året. Då är skadan av den omfattningen att de behöver avstå från träningen i minst tre veckor eller längre. När man drabbats av en skada som gjort att du fått avstå från träning under en längre tid är det tyvärr vanligt att en ny skada uppstår på samma ställe. Av den anledningen är det mycket viktigt att man dokumenterar o.s.v. gör en uppföljning för att se varför det blir så.

De kroppsdelar som är allra vanligast att man skadar är såklart ben och fötter eftersom den största delen av friidrott bedrivs med just de kroppsdelarna. Anledningen till att skador uppstår är oftast överbelastningar och intensiteten har stor betydelse, faktiskt större betydelse än antal timmar som läggs på träning. Att träna maxstyrka har sina fördelar men ökar skaderisken markant.

Att stuka foten är bland den vanligaste skadan inom friidrott, och att göra rätt i samband med det kan vara avgörande när det gäller hur lång vila som behövs innan den skadade kan återgå till sin träning. Stukar man foten måste den snabbt lindas, och det med bra tryck samt placeras i högläge. Lindan ska börja vid tårna och sedan under relativt hårt tryck lindas kring hela foten.Därefter ska den skadade foten placeras i högläge i minst tjugo minuter. Efter ca en minut lossar man på bandaget, för att genast linda det igen, men den här gången ska det inte vara lika hårt lindat. Gör du på det här sättet har du förhoppningsvis lyckats att stoppa en blödning som lätt inträffar inne i foten vid en stukning.

Att få ont i knäna är vanligt bland ungdomar som är i puberteten. Detta är oftast bara värk på grund av att de växer och bästa medicinen är att man tränar på som vanligt, och hoppar över de övningar som gör ont.

Att undvika hopp och bygga styrka i benen kan göra skillnad, men har man ont bör man konsultera en sjukgymnast så man kan få lite tips på bra övningar.

De flesta friidrotts-klubbar har goda kontakter med sjukgymnaster, vilket underlättar.