Friidrott

Friidrott löpning

Att löpträna är en sport som ger massor av fördelar, och detta helt utan att ge några biverkningar. Många talar dock om det som ett gift, att de mår dåligt om de inte får ge sig ut på sin runda, men den giftinformationen kan man ta med en nypa salt, för det är enbart positivt gift vi menar när vi talar så.

Genom att löpträna regelbundet blir du inte bara gladare och piggare, utan du får även en stark kropp och ett boostat immunförsvar. Att löpning stärker skelettet och muskulaturen på kroppen är kanske du redan hört, men förutom det fungerar det även som ett motgift mot celluliter som krymper och/eller förebyggs.

Insulinutsöndringen stabiliseras av regelbunden löpning, vilket är en stor fördel för dig med diabetes eller för dig som ligger i riskzonen att få det. Även hungerkänslor blockeras när man får ett stabilt blodsocker.

Att ha en kropp som består av mer muskler än fett vill nog de flesta, och detta är ytterligare en sak som händer vid löpträning att kroppssammansättningen ändrar sig till just det.

Genom att löpträna regelbundet ökar man på skyddet som förhindrar skador i brosket kring ben och fötter. Hjärnan tycker om att få syre och det åstadkoms genom att löpträna aerobt, och detta är en av anledningarna till att man kan lösa så mycket problem under en löptur. Genom att träna bildas nya hjärnceller och i och med detta så bromsar man upp hjärnans åldrande. Alzheimers sjukdom är en sjukdom man inte vill ha och genom att löpträna och i samband med detta även dricka grönt te och äta curry, så minskar risken. Humörsvängningar är också något som minskar tack vare att man ökar utsöndringen av vissa hormon som noradrenalin och dopamin och faktiskt även serotonin.